W Stargardzkim TBS Sp. z o.o. została przyjęta Procedura zgłaszania przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń.
Procedura i jej postanowienia mają zastosowanie do osób dokonujących zgłoszenia:
- pracowników i byłych pracowników Spółki;
- osób, które wykonują lub wykonywały zadania na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych ze Spółką;
- osób działających w imieniu i na rzecz Spółki;
- innych osób w jakikolwiek sposób powiązanych ze Spółką, w szczególności: osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia, praktykantów, stażystów lub kandydatów do zatrudnienia, jeżeli informacje dotyczące nieprawidłowości pozyskali w trakcie procesu rekrutacji lub innych procesów poprzedzających nawiązanie stosunku zatrudnienia.
Zgłoszenie nieprawidłowości może dotyczyć w szczególności:
- podmiotów powiązanych ze Spółką;
- osób fizycznych uprawnionych do reprezentowania Spółki;
- pracowników Spółki w związku ze świadczeniem pracy;
- podwykonawcy albo innego przedsiębiorcy, jeżeli jego czyn będący przedmiotem zgłoszenia pozostawał w związku z wykonywaniem umowy zawartej ze Spółką;
- pracownika lub współpracownika albo osoby upoważnionej do działania w interesie lub na rzecz przedsiębiorcy niebędącego osobą fizyczną, jeżeli jego czyn pozostawał w związku z wykonywaniem umowy zawartej przez tego przedsiębiorcę ze Spółką.
Przedmiotem zgłoszenia mogą być działania lub zaniechania niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, w tym informacje o naruszeniach dotyczących obowiązujących w Spółce regulacji wewnętrznych, w szczególności:
- naruszenia zasad etycznego postępowania pracowników Spółki;
- naruszenia praw człowieka stwarzające lub mogące stwarzać zagrożenia życia, zdrowia lub wolności osobistej;
- naruszenia ochrony prywatności i danych osobowych;
- naruszenia bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformacyjnych;
- naruszenia stwarzające lub mogące stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego lub środowiska;
- działania o charakterze korupcyjnym, w tym łapownictwo czynne lub bierne, oszustwo, fałszerstwo, wyłudzenie lub użycie poświadczenia nieprawdy, itd.;
- naruszenia obowiązków publicznoprawnych, w tym podatkowych;
- działalność zmierzająca do zatajenia któregokolwiek z naruszeń wymienionych powyżej.
Zgłoszenia dokonywane mogą być poprzez dedykowane poufne kanały zgłoszeń funkcjonujące w Spółce, w szczególności:
- za pomocą poczty elektronicznej na adres: nieprawidlowosci@tbs.stargard.pl;
- w formie listownej na adres: Stargardzkie TBS Sp. z o. o., ul Struga 29, 73-110 Stargard, z dopiskiem na kopercie, np. „Zgłoszenie nieprawidłowości”, „osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń – do rąk własnych”;
- telefonicznie pod numerem telefonu 695-220-846 – do osoby odpowiedzialnej za obsługę zgłoszeń;
- poprzez wrzucenie pisma do skrzynki na listy zamieszczonej w pokoju nr 10 w siedzibie Spółki przy ul. Struga 29 w Stargardzie.
Zgłoszenie może mieć charakter:
- jawny, gdy osoba dokonująca zgłoszenia zgadza się na ujawnienie swojej tożsamości osobom zaangażowanym w wyjaśnienie zgłoszenia;
- poufny, gdy osoba dokonująca zgłoszenia nie zgadza się na ujawnienie swoich danych i dane podlegają utajnieniu;
- anonimowy, gdy w żaden sposób nie można zidentyfikować osoby dokonującej zgłoszenia.
Osoba dokonująca zgłoszenia, może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu rozmowy.